El mercat de Sant Antoni resisteix
(per ara) la invasió dels turistes

N’hi ha prou per passejar per dins el mercat per constatar que la invasió turista no s’ha produït. Almenys encara. O almenys no en les quantitats esperades. Una visita un dissabte al matí (el dia de la setmana més favorable per rebre turistes) no permet veure més que un grapat de turistes escampats arreu dels passadissos: Una parella de sud-coreans, càmera al coll; dues parelles de Lleó, passant el cap de setmana a Barcelona... “Sobretot a l’inici, ens vam preocupar molt perquè no volíem ser una zona turística més”, explica Màrius Hernàndez, membre de la ONG de Sant Antoni De Veí a Veí, la qual organitza aquest dissabte d’hivern un recapte d’aliments a les portes del mercat. Aprofitant l’esplanada peatonal de la flamant superilla, recapten aliments acompanyats per una banda de rock que actua en directe, parades d’Òmnium i els fogons en marxa sota una gran paella on cuinaran escudella.
Veto a la parada del Bus Turístic
També trobem Bàrcena a la superilla, en el seu cas a la xerrada a l’aire lliure que l’agrupació barrial dels Comuns ha organitzat amb la regidora d’Habitatge, Vanesa Valiño; i una vintena de veïns de la zona asseguts en corro. I apunta a la moratòria de llicències i el nou Pla d’Usos com dues eines de planejament urbanístic amb les quals estan intentant desinflar la bombolla especulativa. “Estem intentant frenar la pujada de preus, no només en el lloguer habitacional sinó també en els comerços”. I apunta cap al Mercat com una oportunitat: “El Mercat no és el culpable, és l’eina per aturar el procés de gentrificació”. Per això, destaca, l’Ajuntament encapçalat per Ada Colau ha intentat mantenir l’essència del mercat i garantir que sigui pel barri. O sigui, que acabés esdevenint una segona Boqueria. Consultar els paradistes, mantenir el mercat de roba i el de llibres, limitar el nombre de bars i restaurants dins la plaça...
També critica l’obertura de supermercats: “Fa anys corria el rumor que es permetia posar un super a canvi que no venguessin producte fresc, de forma que no fessin competència amb els paradistes i no protestessin”. I afegeix: "evidentment, no ha estat així". Reguant no és tan optimista com Bàrcena i creu que segueix existint un gran perill que el Mercat es converteixi en “una atracció turística, com està passant a Tarragona amb el mercat central”. I també lamenta que la superilla, malgrat ser una bona eina de planificació urbanística, “en aquestes moments, està sent gentrificadora, ja que les terrasses dels nous bars envaeixen l’espai públic”.
De fet, Reguant creu que tant el mercat com -sobretot- un període d'obres que ha durat molt anys, "ha facilitat que la substitució de veïnes i de comerços als barris s'hagi fet de manera esglaonada". I aporta 3 dades molt significatives: "En el moment d'obertura del mercat, el 30% de les veïnes actuals han arribat al barri en els darrers cinc anys. A més a més, el preu de lloguer ha pujat un 35% en aquests darrers quatre anys. I tenim un Pla d'Usos que, en un radi tan sols 50 metres, ha arribat a permetre més de 240 llicencies de restauració".

Més públic que al mercat provisional
“Tampoc és per tirar coets, però sí que va millor”, diu Carmen Marco. Però la seva teoria és una altra: Com que els passadissos són més estrets, sembla que estigui més ple. I com que som menys parades, doncs ens hem repartit la clientela dels altres”. De fet, aquest és un dels factors negatius de les reformes: els que esqueden en el camí. Al Mercat provisional de la Ronda Sant Antoni eren 95. Però al flamant nou mercat només n’han arribat 52. Una conseqüència que es replica a pràcticament totes les reformes, ja que l’espai és finit: per tal que algunes parades passin a ser més amples i còmodes, altres han de desaparèixer. Però és que l’elevada inversió extra que han de fer espanta molts paradistes. No debades, pot oscil·lar entre els de 60.000 i 140.000 euros, aproximadament. I els paradistes es troben més propers a la jubilació que a reinvertir en un negoci pel qual –en la majoria de casos- tampoc tenen relleu generacional.
Precisament per aturar la sagnia i captar nous clients, Barcelona va ser una de les primeres ciutats a prendre mesures. L’Institut Municipal de Mercats ha dissenyat un model que no només ha aplicat als seus mercats (Santa Caterina, el Ninot...), sinó que després s’ha replicat arreu del territori, amb especial èmfasi en el polèmic i flamant mercat de Tarragona. I costós: 46 milions d’euros gastats en 10 anys d’obres.

Terrassa i Sabadell, per una tercera via
A la veïna Sabadell també es troben en procés de reforma d’un dels seus tres mercats. Concretament el de Campoamor, pel qual l’Ajuntament (co-governat per cupaires, comuns i republicans) ha dissenyat un Pla d’Usos diferent dels habituals. Amb un espai de Km 0, un espai de formació de cooperatives, un aulari... i que incorpori el producte conreat al Parc Agrari de Sabadell. Actualment, només hi ha 8 parades obertes i un Condis, així que tot està per fer. “I sobretot, que sigui un lloc de pas, independentment de que compris o no”, explica Adam Bonnín, assessor municipal en temes urbanístics. “També és molt important posar-hi perspectiva de gènere, ja que la majoria de persones que compren al mercat són dones, i actualment està massa ensotelat i fosc”, afegeix.
I avança el mapa. A Ripollet estudien actualment com revitalitzar el seu mercat, tot establint mecanismes defensa del comerç local envers un gran Mercadona. També estudien com ampliar horaris de forma consensuada amb els paradistes. De fet, els horaris són un handicap, ja que cada vegada menys gent pot anar comprar al matí. I en època de grans supermercats oberts fins a les 21 hores (o més), se’n duen la clientela.
I és que estem davant una tendència generalitzada a totes les ciutats catalanes. El Mercat, o ja s’ha reformat, o es reformarà.